Keramisk lakkforsegling: Få et gratis tilbud • Raskt svar
Keramisk lakkforsegling – keramisk coating
Ønsker du den ultimate beskyttelsen for lakken på bilen din? Da bør du få en keramisk lakkforsegling, også kjent som keramisk coating. Dette er en avansert overflatebehandling som gir en hard, glassliknende hinne over lakken.
Resultatet er en ekstrem glans, varig beskyttelse mot riper, UV-stråler og kjemikalier, samt en smuss- og vannavvisende effekt som gjør bilen enklere å holde ren.
Vi kan skaffe deg et gratis og uforpliktende tilbud fra en aktør i ditt nærområde.
Få et gratis tilbud på lakkforsegling
Send en kort beskrivelse av dine ønsker og behov, så hjelper vi deg med å finne den beste bilpleieren for akkurat din bil.
Din kontaktinformasjon blir utelukkende brukt i forbindelse med forespørselen. Dine personopplysninger utleveres ikke til uvedkommende.
Hva koster keramisk lakkforsegling?
Prisen på keramisk lakkforsegling avhenger av størrelsen på bilen, valg av produkt og tilbyder. Du må belage deg på å betale fra rundt 7.000 kr og oppover for en vanlig personbil, og fra 10.000 kr og oppover for en stor SUV.
Dette kan virke som en høy pris, men husk at en keramisk coating er en semi-permanent behandling som varer i flere år ved riktig vedlikehold. Med utgangspunkt i den potensielle holdbarheten til keramisk lakkforsegling blir den årlige kostnaden ofte lavere enn ved tradisjonell polering og voksing.
De fleste tilbydere har ulike pakker å velge mellom, fra en enkel ettlags coating til mer avanserte flerlagssystemer. Prisforskjellen reflekterer både tykkelse, holdbarhet og glansgrad. Hvis du kjører mye under tøffe forhold og derav forventer mye slitasje, kan det være vel investerte penger å gå for en premiumbehandling.
Hva påvirker prisen?
Det er hovedsakelig tre faktorer som bestemmer prisen på en keramisk lakkforsegling:
- Bilens størrelse: Jo større overflate som skal behandles, jo høyere blir prisen. En kompakt bil er rimeligere å coate enn en stor SUV.
- Lakkens tilstand: Hvis lakken er slitt eller ripete må den korrigeres med polering før lakkforseglingen kan legges på. Dette er tidkrevende arbeid som legges på toppen av prisen.
- Valg av produkt og tilbyder: Ulike tilbydere bruker forskjellige produkter, fra rimelige -coatinger til dyre premiumprodukter. Velger du en anerkjent tilbyder med lang erfaring og gode tilbakemeldinger, kan prisen bli høyere enn hos en nykommer i bransjen.

Hva er keramisk coating, eller lakkforsegling?
Keramisk coating/ lakkforsegling er en avansert form for lakkbeskyttelse basert på nanotekologi. Behandlingen innebærer at et tynt lag med flytende glasskjemikalier påføres lakkoverflaten, hvor det herder til en hard, krystallklar hinne med beskyttende egenskaper.
Denne hinnen er atskillig hardere og mer holdbar enn tradisjonelle lakkbeskyttelser som voks eller vanlig forsegling. Coating-laget er veldig tynt, men likevel sterkt nok til å beskytte mot mindre riper, kjemikalier og falming fra UV-stråler.
I tillegg skaper coatingen en glassliknende, hydrofobisk overflate som aktivt støter fra seg vann, skitt og forurensning. Dette gjør at bilen ser renere ut lenger, og blir enklere å vaske når skitt setter seg.
Effekten av en keramisk lakkforsegling er merkbar både visuelt og følbart. Overflaten blir silkeglatt å ta på, med en dyp, våt glans som virkelig får lakken til å poppe.
Avhengig av produkt og antall lag, kan beskyttelsen være effektiv i alt fra 2 til 5 år eller mer.
Er keramisk lakkforsegling verdt det?
Om keramisk lakkforsegling er verdt prisen er en vurdering hver enkelt bileier må gjøre basert på egne behov og økonomi. For noen vil det absolutt være verdt investeringen, mens andre vil kunne oppnå tilfredsstillende beskyttelse med rimeligere alternativer som voks eller vanlig forsegling.
Argumentene for keramisk coating er mange. Behandlingen gir en ekstrem glans og dybde i lakken som varer i opptil flere år. Den harde overflaten gir god beskyttelse mot små riper og steinsprut, og det smuss- og vannavvisende laget gjør bilen enklere å vaske og holde ren.
For de som er villige til å investere tid og penger i den ultimate lakkbeskyttelsen, er keramisk coating uten tvil det beste du kan gjøre for bilen. Hvis du har en dyr bil, og ønsker å beholde den lenge eller bare nyter følelsen av plettfri lakk, vil det være vel anvendte midler.
Hvor lenge varer keramisk lakkforsegling?
Levetiden på en keramisk lakkforsegling varierer etter produkt, kvalitet på påføring og ikke minst hvordan du vedlikeholder bilen i etterkant. De fleste coatinger har en estimert holdbarhet på mellom 2 og 5 år, gitt at bilen vedlikeholdes riktig.
Enklere produkter ligger gjerne i det nedre sjiktet, med en forventet varighet på 2-3 år. Mer avanserte coating-systemer med flere lag, f.eks. med et ekstra lag med SiO2, kan holde i 5 år eller mer under optimale forhold.
Det er imidlertid viktig å påpeke at en keramisk coating gradvis brytes ned over tid, selv om den teknisk sett fremdeles er på lakken. Etter et par år vil man ofte se en reduksjon i glans og smussavvisende effekt. For å opprettholde maksimal ytelse gjennom hele levetiden, kreves det regelmessig vedlikehold og bruk av spesialtilpassede produkter ved vask.
Faktorer som reduserer holdbarheten er hyppig kjøring i krevende forhold, som vinterkjøring med mye salt, eller kjøring i områder med mye forurensing og sur nedbør. Overdreven bruk av høytrykksspyler, aggressive kjemikalier eller skadelige vaskemetoder vil også ha negativ innvirkning på coatingen.
Hva er den beste lakkforseglingen?
Det finnes mange ulike keramiske lakkforseglinger på markedet, og hvilken som er «best» er både subjektivt og avhengig av individuelle behov og preferanser. De mest kjente produktene har dokumentert god ytelse over tid.
Noen eksempler på gode lakkforseglinger:
- Gtechniq: Britisk coating i toppsjiktet, med en hardhet på 9H. Crystal Serum Ultra anvendes av mange norske proff-tilbydere og gir en ekstrem glans og beskyttelse som få slår. Leveres med 5-9 års garanti avhengig av antall lag.
- Nxtzen Nxtzen: Nxtzen X, Nxtzen XL og toppmodellen Nxtzen Z. Sistnevnte gir ekstrem glans, hardhet og holdbarhet opptil 8 år. Nxtzen har raskt blitt en favoritt blant norske bilpleiere.
- Drop Off: Svensk coating-system som har opparbeidet seg en solid posisjon i det norske markedet. Drop Off leveres i flere varianter, bl.a. en keramisk coating for hjemmebruk (Drop Off Home) og en 3-lags prosessional coating påført av sertifiserte detailere (Drop Off PRO). Sistnevnte skal være svært slitesterk og ha en varighet på opptil 5 år.
- Ditec Ceramic: Ceramic-serien består av lett påførbare spray-coatinger for både proff og privat bruk. Ditec Ceramic Pro og Max gir henholdsvis 2 og 3 års beskyttelse, mens toppmodellen Ceramic Ultra skal være holdbar i opptil 5 år. Ditec har forhandlere over hele landet.
Hvordan vaske en bil med keramisk lakkforsegling?
En bil med keramisk lakkforsegling har spesielle krav til vedlikehold og rengjøring. Feil vaskemetode eller produkter kan svekke ytelsen og holdbarheten til coatingen. Den gode nyheten er at en coating gjør vaskejobben enklere. Takket være den smuss- og vannavstøtende overflaten, vil det meste av skitt prelle av ved en kjapp avspyling. Dermed holder bilen seg ren og pen lenger mellom hver hovedvask.
Når det er tid for vask, følg disse stegene:
- Skumvask som forvask: Forvasken er en viktig fase for en skånsom og effektiv bilvask. Målet er å fjerne løse partikler og smuss før hovedvasken, uten å lage riper eller skader i coatingen. Hvis du vasker bilen jevnlig, vil en enkel skumvask som forvask være tilstrekkelig store deler av året.
- Rengjøring av felgene: Neste steg er å ta for seg felgene. Her samler det seg gjerne mye gjenstridig bremsestøv og skitt som krever litt ekstra innsats. Spray felgene med et egnet felgrensemiddel, og la det virke noen minutter før du skyller det av med rent vann.
- Avfetting: Etter en grundig forvask er det på tide med hovedvasken. Begynn med avfetting, gjerne i nedre del av karosseriet der skitten samler seg mest. La avfettingen virke et par minutter, men ikke tørke helt. Avfetting er sterke kjemikalier som må skylles grundig av. Deretter kan du spyle bilen med høytrykksspyler. Start nederst på bilen og jobb deg oppover.
- Finvask: Etter avfettingen kan du gå over til finvask med en mild, pH-nøytral shampo spesielt utviklet for coatede biler. Bland shampoen i en bøtte med lunkent vann. Vask en del av bilen av gangen med en myk microfiber-svamp. Start øverst der det er minst skitt, og jobb deg nedover. Skyll svampen ofte i rent vann for å unngå å gni skitt mot lakken. Når du er ferdig med finvasken kan du gå over med en høytrykksspyler enda en gang.
- Tørk bilen ordentlig: Dette er viktig både for å unngå vannmerker og skjolder i coatingen. Bruk en myk microfiber-håndkle eller pusseskinn til å tørke av overflødig vann. Start med tak og jobbe deg nedover. Vri håndkleet ofte, og bytt til et nytt og tørt når det blir vått. Syntetisk pusseskinn er det mest skånsomme valget.
Hva er forskjellen på voks og coating?
Både voks og keramisk coating har til formål å beskytte lakken, men det er flere viktige forskjeller mellom de to metodene:
- Holdbarhet: En keramisk coating varer typisk 2-5 år, mens voks holder 1-3 måneder før det må fornyes.
- Beskyttelse: En coating gir en mye hardere og mer slitesterk overflate enn voks, og beskytter bedre mot riper, kjemikalier og UV-stråler.
- Utseende: Begge gir økt glans, men en coating gir ofte en mer ekstrem, glassaktig finish. En vokset bil har gjerne en varmere og mykere glød.
- Vannavvisning: En fersk voks har god vannavvisende effekt, men denne blir gradvis dårligere. En coating er ekstremt hydrofobisk og vann preller enkelt av, år etter år.
- Påføring: Voksing er noe de fleste kan gjøre selv, mens coating krever grundig lakkforberedelse og presisjons-påføring med avansert utstyr.
- Vedlikehold: En vokset bil krever hyppig fornying for å opprettholde beskyttelsen. En coated bil holder seg fin lenger, men krever spesialtilpasset vedlikehold.
- Pris: Voksing kan være en rimelig gjør-det-selv-jobb, mens en skikkelig keramisk behandling fort koster 10 000 kr eller mer.
Hvordan fjerne keramisk coating?
Å fjerne en keramisk coating krever sterkere midler enn de fleste har tilgang til hjemme. Avhengig av type coating og tilstand, kan det være nødvendig med intensiv polering med slipemidler, eller kjemisk fjerning med spesielle løsemidler. I de fleste tilfeller anbefales det å overlate coating-fjerning til en profesjonell aktør. De har utstyret og kompetansen som skal til for å fjerne coatingen uten å skade lakken under. Feil fremgangsmåte kan i verste fall resultere i varige riper eller matthet i lakken.
Trenger du å fjerne en keramisk coating, sørg for å velge en tilbyder med dokumentert erfaring på området. Be gjerne om å få se eksempler på tidligere arbeid, og still spørsmål om metoder og produkter som skal brukes. En seriøs aktør vil kunne gi deg en detaljert beskrivelse av prosessen og forventningene.
Har coatingen først begynt å slippe, kan det også være fornuftig å vurdere om det er verdt bryet å fjerne den. Med mindre overflaten er ujevn eller flekkete, kan det beste alternativet være å polere bort det øverste laget og påføre en ny coating over. Dette sparer både tid og penger kontra en full fjerning.
Hvordan kan jeg få tilbud på keramisk lakkforsegling?
Hvilken lakkforselging er best for din bil? Hvem leverer best kvalitet? Hvilken aktør bruker de mest erfarne fagfolkene til jobben? Dette er alle viktige spørsmål, og vi vet at det kan være tidkrevende å undersøke alle coatingfirmaene som finnes i ditt nærområde.
Hvis du ønsker å spare tid i prosessen, så kan vi hjelpe deg. Fyll ut skjemaet på siden vår med litt informasjon om oppdraget, så videresender vi henvendelsen til den aktøren i nærheten av deg som best kan imøtekomme dine forventninger og behov.
Vi samarbeider med dyktige aktører over hele landet som har lang erfaring med keramisk lakkforsegling, og som kan gi deg resultatet og beskyttelsen du ønsker for bilen din. Tjenesten vår er gratis og helt uforpliktende.